طراحی پورتال های سازمانی شرکت پروجان

شیرپوینت و پراجکت سرور پروجان

استقرار شیرپوینت و پراجکت سرور

مسیر سایت

فراخوانی گردش کاری شیرپوینت 2010 از 2013

ابتدا باید گفت که این قابلیت تا حد زیادی قابلیت استفاده مجدد از گردشهای کاری شیرپوینت دیزانر را افزایش می دهد. کاربران قادر به تنظیم گردشهای کاری reusable در سایتهای شیرپوینتی خواهند بود و از مزایای گردشهای کاری همانند script ها و توابع بهره خواهند برد.

قابلیت های گردشهای کاری شیرپوینت 2013 نمی توانند بطور کاملی تمامی عملکردهای اکشن های شیرپوینت 2010 را به سبب اینکه پلت فرم شیرپوینت 2013 از پایه متفاوت است و بر اساس آن بازسازی شده است را پوشش می دهد. بدین دلیل تیم های تولید گردش کاری بر روی ایجاد قابلیتی جدید که قادر به اجرا کردن سناریوهای جدید کاربران که دارای توانمندیهای بیشتر براساس بازخورد کاربر باشد، سرمایه گذاری کردند.

این تیم می خواست که بطور کاملی تمام سناریوهای موجود را پوشش دهد که در نتیجه آن اکشن “Start a Workflow” طراحی شد تا کاربران بتوانند شیرپوینت 2010 و 2013 را بوسیله فعال سازی فراخواندن از گردش کاری 2013 یا 2010 ترکیب کنند. این تنها راهکار اقتصادی برای ایجاد یک مسیر ارتقاء برای کاربران فعلی شیرپوینت دیزاینر بود.

 گردش های کاری به سه دسته تقسیم بندی می شوند: List workflow ، Reusable workflow ، Site workflow. گردشهای کاری Reusable  پارامترهای ورودی را در هنگام ایجاد میگیرد و می تواند از یک لیست یا آیتم لیست آغاز شود. برای شروع یک گردش کاری ، گردش کاری شیرپوینت 2010 باید برای اجرا در لحظه ای که فراخوانی می شود ، در دسترس باشد. که بدین معناست که اگرقرار است با یک گردش کاری Reusable استفاده شود ، از قبل آماده باشد. از اینرو ، بوسیله یک اکشن Start a List Workflow که سه پارامتر را دریافت می کند، پشتیبانی شود. گردش کاری که می بایستی اجرا شود، پارامترهای فرم آغازین فرایند و آیتمی که می بایستی گردش کاری بر روی آن اجرا شود. فرایندهای سایت مستقل از آیتم ها اجرا می شوند. بنابراین در مورد آنها تنها دو پارامتر تنظیم می شود. یکی نام گردش کاری و دیگری پارامترهای فرم آغازین فرایند.

سناریو :

حال که شما با این مفهوم آشنا شدید، میخواهیم چگونگی استفاده از این اکشن را با مثال و تشریح گام به گام توضیح دهیم.

تصور کنید که یک گردش کاری تایید بودجه در سایت شیرپوینت 2010 استفاده می شود و مدیر سایت تصمیم به ارتقاء شیرپوینت از 2010 به 2013 گرفته است. گردش کاری شیرپوینت 2010 موجود متعاقبا در سایت جدید ارتقاء یافته است. این بدان معنا نیست که گردشهای کاری هم به 2013 ارتقء یافته اند. گردش کاری تایید بودجه جهت درخواست بودجه از دپارتمان منابع انسانی یا مالی استفاده می شود و چهار پارامتر را بعنوان ورودی می گیرد. پارامتر Budget requested مقدار پول درخواست شده است و Explanation تشریح لزوم نیاز به آن است. Requested approval due date تاریخ انجام پاسخگویی است و Reference اشاره به هرگونه اطلاعات مرتبط است.

حال می خواهیم از گردش کاری تایید بودجه بعنوان بخشی از فرایند گردش کاری جدید استفاده کنیم. در گذشته شما مجبور بودید که گردش کاری جدید ایجاد کرده و گردش کاری را در چارچوب کاری جدید از نو می نوشتید و اگر می خواستید گردش کاری 2013 با قابلیتهای جدید را با گردش کاری تایید بودجه قدیمیتان ترکیب کنید ، غیر ممکن بود و می بایستی همه را در داخل یک گردش کاری می نوشتید.

اکشنهای Start a Workflow راهکارهای فوق العاده ای جهت انجام این کارها می باشند. فرض کنید که گردش کاری تایید بودجه یک گردش کاری نوع لیست که در لیست Contoso finance اجرا می شود و فرایندهای مالی Contoso بوسیله گردشهای کاری بصورت اتوماتیک در آمده اند.

 

مراحل طراحی :

1- اکشن Start a List Workflow را هنگامیکه گردش کاری مورد نظر برای اجرا از نوع لیست یا از نوع Reusable هست را قرار دهید.

 

فراخوانی گردش کاری شیرپوینت 2010 از 2013

 

2- در اکشنی که انتخاب کرده اید ابتدا باید گردش کاری را وارد کنید که این کار از طریق کلیک بر روی SharePoint 2010 list workflow اتفاق می افتد.

 

فراخوانی گردش کاری شیرپوینت 2010 از 2013

 

3- لیستی را که گردش کاری در آن واقع شده است را بیابید و گردش کاری مدنظر را انتخاب کنید.

 

فراخوانی گردش کاری شیرپوینت 2010 از 2013

 

4- با کلیک روی Ok پنجره بالا بسته می شود. سپس بر روی لینک parameters که در اکشن Start a List workflow وجود دارد کلیک کنید. شیرپوینت دیزاینر 2013 گردش کاری را آنالیز خواهد کرد و پارامترهای آغازین و مقادیر از پیش تعریف شده شان را نمایش می دهد.

 

فراخوانی گردش کاری شیرپوینت 2010 از 2013

 

5- شما می توانید هر مقدار پارامتری را در زمان طراحی تنظیم کنید. می توانید مقادیر Look up را انتخاب کنید و این مقادیر بصورت واقعی در طول زمان اجرا، تنظیم شده اند. این کار باعث می شود تا طراحی یک فرایند یکپارچه با استفاده از گردش کاری شیرپوینت 2013 در حال فراخوانی و گردش کاری شیرپوینت 2010 فراخوانی شده به اندازه کافی منعطف باشد.

محدودیتها در این پنجره نمایش داده می شوند و شما از قبل نیازی به دانستن این اطلاعات ندارید.

 

فراخوانی گردش کاری شیرپوینت 2010 از 2013

 

6- البته شما می توانید مقادیر را با تایپ کردن آنها در ویرایشگر متنی بصورت مستقیم تغییر دهید. بیاد داشته باشید که این فرم و عملکردهایش بوسیله انواع پارامترها متمایز می شود.

 

فراخوانی گردش کاری شیرپوینت 2010 از 2013

 

 

فراخوانی گردش کاری شیرپوینت 2010 از 2013

 

7- هنگامی که شما بر روی "..." کلیک می کنید با توجه به انواع مختلف پارامتری که استفاده کرده اید، فرمهای متفاوتی برای شما نمایش داده می شود و این در حالی است که اگر بر روی دکمه Fx کلیک کنید، فرم Look up استاندارد برای شما نمایش داده می شود.

 

فراخوانی گردش کاری شیرپوینت 2010 از 2013

 

فراخوانی گردش کاری شیرپوینت 2010 از 2013

 

 

8- هنگامی که تمامی پارامترها تنظیم شدند، پنجره Set Values for Initiation Parameters را ببندید. تعداد پارامترهای تنظیم شده بصورت مستقیم در اکشن نمایش داده خواهد شد.

 

فراخوانی گردش کاری شیرپوینت 2010 از 2013

 

فراخوانی گردش کاری شیرپوینت 2010 از 2013

 

9- سپس آیتمی را که گردش کاری مدنظرتان روی آن اجرا شده است را انتخاب کنید. معمولا شما فرایند را بر روی the current item اجرا می کنید. که به این معناست که گردش کاری در حال اجرا و گردش کاری ای که در حال فراخوانی آن می باشد، می بایستی اجرا شده و Log خروجی خود را بر روی آیتم یکسانی نمایش دهند. برای پشتیبانی از این سناریوی عمومی شما می بایستی در قسمت تنظیمات this item گزینه Current Item را انتخاب کنید.

 

فراخوانی گردش کاری شیرپوینت 2010 از 2013

 

در اینجا ما با موفقیت این کار را انجام دادیم. دیدید که گردش کاری شیرپوینت 2010 در حال اجرا به سادگی یک اکشن را اضافه می کند و مقادیر متناسب با آن را تنظیم می کند. در واقع این کار مشابه آن است که یک کاربر شیرپوینت 2010 فرایندی را به شکل دستی اجرا نماید. انتخاب یک لیست ، یک آیتم ، گردش کاری مورد نظر و تکمیل فرم آغازین مراحلی که کاربر در شیرپوینت طی می کند، در ادامه آمده است :

 

فراخوانی گردش کاری شیرپوینت 2010 از 2013

 

فراخوانی گردش کاری شیرپوینت 2010 از 2013

 

فراخوانی گردش کاری شیرپوینت 2010 از 2013

 

قابلیت فوق العاده دیگر این است که شما می توانید از مقادیر متغیرهای گردش کاری فراخوانی شده در کنار گردش کاری شیرپوینت در حال اجرا استفاده کنید. این متغیرها در گردش کاری شیرپوینت 2013 از طریق استفاده از فرم Look up در دسترس خواهند بود. در ادامه این قابلیت را با ذکر مثالی توضیح می دهیم.

به تازگی سیاست جدیدی برای شرکت مورد مثال ما اعلام شده است. طراحان گردش کاری نیاز به ارسال یک ایمیل اطلاع رسانی به مشارکت کنندگان در فرایند تایید بودجه برای بررسی سیاستهای جدید دارند.

10- یک اکشن Send an email برای ارسال ایمیل به مشارکت کنندگان تایید بودجه اضافه کنید.

 

فراخوانی گردش کاری شیرپوینت 2010 از 2013

 

11- جهت جستجوی متغیرهای گردش کاری شیرپوینت 2010 ، Workflow Lookup for a User را برای کنترل to انتخاب کنید.

 

فراخوانی گردش کاری شیرپوینت 2010 از 2013

 

12- یک منبع اطلاعاتی می تواند به شکل اتوماتیک بعد از وارد کردن اکشن Start a List/Site Workflow را انتخاب و نوع گردش کاری شیرپوینت 2010 ساخته شود. نام این منبع داده شامل متن SharePoint 2010 Output و نام گردش کاری می باشد.

 

فراخوانی گردش کاری شیرپوینت 2010 از 2013

 

13- هر متغیری از تایید بودجه که در دومین منوی آبشاری نمایش داده می شود، Field from source می باشد. متغیر مورد نیاز را انتخاب کرده و بر روی دکمه Ok برای تنظیم مقدار to در دیالوگ ایمیل کلیک کنید.

 

فراخوانی گردش کاری شیرپوینت 2010 از 2013

 

14- به همین ترتیب بخش cc را پر کنید. دقت داشته باشید که متغیرها بصورت دستی می باشند و بوسیله کاربری که گردش کاری شیرپوینت 2010 را ساخته ، ایجاد شده است. شما باقی فیلد ها را با هر مقداری که می خواهید پرکنید.

 

فراخوانی گردش کاری شیرپوینت 2010 از 2013

 

 

پست مرتبط :

توسعه Workflow در شیرپوینت دیزاینر و Visio

وجود مشکل در نمایش خطای فرآیند

اجرا کردن فقط یکی از فعالیت های موازی

تغییر فرم وظایف جدید با شیرپوینت دیزاینر

استفاده از محیط ویرایش بصری برای جابجایی گردشهای کاری در بین سایتها

معرفی محیط طراحی بصری در شیرپوینت دیزاینر 2013

مقالات شیرپوینت دیزاینر

هوش تجاری (BI)

سامانه مدیریت مستندات

سامانه مدیریت جلسات

طراحی پرتالهای اینترنت و اینترانت

طراحی فرایندهای درون سازمانی

سامانه ارزیابی عملکرد

سامانه مدیریت دانش

سامانه مدیریت پروژه سازمانیEPM

سامانه ارائه گزارشات روزانه

سامانه مدیریت صورت وضعیتها

سامانه مدیریت مناقصات

 

 

عضویت در خبرنامه