طراحی پورتال های سازمانی شرکت پروجان

شیرپوینت و پراجکت سرور پروجان

استقرار شیرپوینت و پراجکت سرور

مسیر سایت

معرفی کنترلها در اینفوپث (قسمت 2)

نوار وظیفه Controls در اینفوپث شامل بیش از 30 کنترل مختلف می باشد که شما می توانید به الگوی فرم مد نظرتان این کنترلها را اضافه کنید. این کنترلها می توانند در قالب دسته بندی های زیر ، گروه بندی شوند:

  • کنترلهای استاندارد
  • کنترلهای اختیاری و تکرار شونده
  • کنترلهای فایل و تصویر
  • کنترلهای پیشرفته
  • کنترلهای شخصی سازی شده

 

معرفی کنترلها در اینفوپث :

Standard controls :

کنترلهای استاندارد شامل کنترلهایی هستند که شما از آنها برای نمایش یا جمع آوری اطلاعات استفاده می کنید. این کنترلها شامل  text boxeها ، list boxe ها ، check boxe ها و button ها می باشد.

Text box :

پر استفاده ترین کنترل در فرم می باشد. کاربران هر نوعی از اطلاعات مانند جملات ، نامها ، اعداد ، تاریخ و زمان را می توانند در این Text box ها وارد کنند. متونی که در داخل Text box می باشند، ساده بوده و نمی توان به آنها فرمت خاصی داد.

Rich text box :

کنترلی است که می توان در آن متون فرمت بندی شده مانند فرمتهای bold  و  italic با انواع فونت ها و سایز ها و رنگها را قرار داد. علاوه بر آن کاربران می توانند تصاویر ، لیستها و جداول را نیز قرار دهند.

Drop-down list box :

کنترلی است که لیستی از انتخابها را در یک باکس در اختیار کاربر می گذارد (منوی آبشاری) برای انتخاب یک آیتم از لیست، کاربران بر روی کادر لیست گزینه ها ، جهت باز کردن آن کلیک می کنند.

Combo box :

کنترلی است که به کاربران لیستی از گزینه ها را در یک باکس نمایش می دهد و کاربران آیتم متناسب خود را انتخاب می کنند. این گزینه ها می توانند از لیستی که شما بطور دستی در منبع داده ایجاد کرده اید بیاید و یا از طریق کانکشن به یک XML ، دیتابیس، وب سرویس و یا حتی لیست و کتابخانه شیرپوینت.

List box :

کنترلی است که لیستی از گزینه ها را در یک باکس به کاربران نمایش می دهد و کاربران می توانندآیتم متناسب خود را انتخاب کنند. این گزینه ها می توانند از لیستی که شما بطور دستی در منبع داده ایجاد کرده اید بیاید و یا از طریق کانکشن به یک XML ، دیتابیس، وب سرویس و یا حتی لیست و کتابخانه شیرپوینت.

Date picker :

کنترلی است که شامل باکسی است که کاربران می توانند در آنجا تاریخ تایپ کنند و یک دکمه تقویم که به کاربران اجازه انتخاب تاریخ را می دهد ، قرار دهند.

Check box :

کنترلی است که به کاربران اجازه انتخاب مقدار yes/no یا true/false را می دهد.

Option button :

کنترلی است که به کاربران اجازه انتخاب یک گزینه منحصر بفرد را از میان مجموعه ای از گزینه ها می دهد و به محض انتخاب یکی باقی گزینه ها از حالت انتخاب خارج می شوند.

Button :

کنترلی است که می توان از آن برای ارسال یک فرم و یا جستجو در دیتابیس و یا .... استفاده کرد. شما می توانید این دکمه را با Rule ها و یا کدهای تخصصی مرتبط کنید که هنگام کلیک بر روی دکمه دستورات اجرا شوند.

Section :

کنترلی است که دربردارنده سایر کنترلها است. این کنترل می تواند تمامی کنترلهایی را که در نوار وظیفه Controls می بینید را دربرگیرد.

 

کنترلهای اختیاری و تکرار شونده :

کنترلهای اختیاری و تکرار شونده شامل list control ها ، repeating table ها ، repeating section ها ، optional section ها می شود. این کنترلها به کاربران اجازه قراردادن آیتم های لیست ، ردیف ها ، مجموعه رکوردها و اطلاعات اختیاری در حین پر کردن یک فرم را می دهد. که شامل موارد زیر است :

Optional section :

کنترلی است که دربردارنده سایر کنترلها است و برای ثبت اطلاعات اضافه ای که لزومی ندارد همه کاربران آنها را وارد کنند، بکار می رود. هنگامی که فرمی را پر می کنید و در آن فرم از Optional section استفاده شده ، کاربران می توانند تعیین کنند که این قسمت در داخل فرم وجود داشته باشد یا نه ؟

Repeating section :

کنترلی است که دربردارنده سایر کنترلها است و برای نمایش سایر رکوردهای اطلاعاتی به فرمت دلخواه کاربران کاربرد دارد. هنگامی که فرمی را تبدیل می کنیم که شامل Repeating section است کاربران می توانند در صورت تمایل این قسمت را به تعداد مدنظر تکرار کرده و اطلاعات موجود در قسمتهای مختلف آن را پر نمایند.

Repeating table :

این کنترل اطلاعاتی را که می خواهیم به شکل جدولی و ردیفهای متوالی و البته با تعدادردیفهای نامعلوم از کاربران در داخل فرم بگیریم برای ما ثبت می کند. هنگام پر کردن Repeating table کاربران می توانند ردیفهایی را به دلخواه اضافه یا حذف نمایند. 

Horizontal repeating table :

این کنترل دقیقا مانند Repeating table بوده با این تفاوت که به جای سطرهای تکرار شونده ، ستونهای تکرار شونده دارند.

Master/detail :

کنترلی که در واقع متشکل از گروهی از کنترلهای تکرار شونده است که بطور مستقیم به هم وابسته اند. master control همیشه به شکل Repeating table است و detail control می تواند repeating table و یا repeating section باشد. این کنترل به شما کمک می کند که به شکل موثرتری بتوانید با حجم انبوه اطلاعات کار کنید. برای مثال اگر فرم شما نمایشگر رکوردهای اطلاعاتی کارمندان سازمانتان باشد، شما می توانید به گونه ای تنظیم کنید که تنها بعضی از اطلاعات در قسمت master control نمایش داده شود و هنگامی که کاربری بر روی یکی از رکوردها کلیک کرد، اطلاعات جزئیات آن نیز نمایش داده شود.

Bulleted list :

این کنترل به کاربران اجازه می دهد که آیتم های Bulleted list خود را در صورت نیاز به آن اضافه یا کم کنند. استفاده از این کنترل معمولا روش مناسبی جهت متن هایی که تکرار می شوند، می باشد.

Numbered list :

این کنترل به کاربران اجازه می دهد که اطلاعات خود را به شکل آیتم های لیست شماره گذاری شده نمایش دهند. این کنترل جهت نمایش متون ساده تکرار شونده بکار می رود و تفاوت آن با Bulleted list توانایی آن برای تعیین نحوه چیدمان آیتم ها می باشد.

Plain list :

این کنترل به کاربران اجازه می دهد که اطلاعات خود را به شکل یک لیست کاملا ساده نمایش دهند و به موارد لیست اضافه یا کم نمایند.

Multiple-selection list box :

این کنترل به کاربران، لیستی از گزینه ها را ارائه می دهد که می توانند بسته به تنظیمات در صورت نیاز یک یا چند گزینه از آنها را انتخاب کنند.

 

کنترلهای فایل و تصویر :

شما می توانید فرمهای خود را به گونه ای تنظیم کنید که کاربران بتوانند در داخل آنها بسادگی فایلها یا تصاویر را قرار دهند. علاوه بر این کاربران می توانند فرمهای خود را بر روی تبلت یا موبایل پرکرده و از قابلیتهایی که برای ثبت تصاویر از طریق دوربین نیز بر روی این ابزارها به آنها داده می شود نیز استفاده کنند.

 

کنترل های File  و  picture:

File attachment :

این کنترل به کاربران اجازه پیوست فایل های خود را به فرم در هنگام پر کردن آن را می دهند. شما می توانید نوع فایل ها را در این قسمت محدود کنید و یا اگر می خواهید چندین فایل را پیوست کنید، این کنترل را در داخل یک کنترل از نوع repeating control قرار دهید.

Picture :

این کنترل می تواند بعنوان یک کنترل استاتیک و غیر قابل تغییر و یا همچنین بعنوان یک کنترل داینامیک و قابل تغییر توسط کاربران در داخل فرم قرار گیرد و تصاویری را که داخل آن وارد می شود را نمایش دهد.

Ink picture :

این کنترل نیز برای ثبت تصاویر بکار می رود، با این تفاوت که می توان بر روی تصاویر در داخل آن ، قسمتهایی را Highlight کرد و یا مطالبی را به شکل دستی وارد نمود.

 

 

پست مرتبط :

معرفی کنترلها در اینفوپث

تعریف الگوهای مختلف برای ثبت اطلاعات در داخل کنترلها

روشهای شخصی سازی یک دکمه

مقالات اینفوپث

شیرپوینت

هوش تجاری (BI)

سامانه مدیریت مستندات

سامانه مدیریت جلسات

طراحی پرتالهای اینترنت و اینترانت

طراحی فرایندهای درون سازمانی

سامانه ارزیابی عملکرد

سامانه مدیریت دانش

سامانه مدیریت پروژه سازمانیEPM

سامانه ارائه گزارشات روزانه

سامانه ارزیابی پیمانکاران

سامانه مدیریت صورت وضعیتها

سیستم ثبت تیکت 

عضویت در خبرنامه